cx2

Cyclocross – jaki rower?

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że rower do cyclocross’u nie różni się od zwykłej szosówki. Jest jednak wiele szczegółów które go wyróżniają i mają duży wpływ na jazdę. Warto je poznać.

cx

Wiesz już co to jest cyclocross i postanowiłeś spróbować swoich sił w tej dyscyplinie. Potrzebujesz roweru. Odpowiedni rower do cyclocross’u rożni się od szosówki kilkoma elementami. Oponami, konstrukcją ramy, hamulcami oraz doborem przełożeń.

Opony

Najistotniejszym elementem są oczywiście opony. Znacznie szersze niż na szosę. W końcu mamy do czynienia z błotem, trawą itp. Międzynarodowa federacja kolarska UCI ustaliła przepis, że na zawodach maksymalna dopuszczalna szerokość opony to 33 mm. Jeśli się nie ścigasz w zawodach spokojnie możesz użyć szerszych np. 35 mm. Przyczepność na pewno będzie lepsza.

cx opona

Po za szerokością opony znaczenie ma też bieżnik. Istnieją opony dopasowane do rodzaju warunków w których będziemy jeździć. Inne na błoto, inne na piach i jeszcze inne na twardsze podłoża. Różnią się przyczepnością oraz oporami toczenia. Różnice dla większości kolarzy będą niewielkie ale bardzo istotne dla tych którzy mają zamiar się ścigać.

Rama

Różnice w konstrukcji ramy, w stosunku do roweru szosowego, są bardzo subtelne. Powiększona jest baza kół (odległość między przednim, a tylnym kołem). Daje to większą stabilność roweru w trudniejszym terenie. W tym samym celu łagodzi się kąt nachylenia widelca i rury podsiodłowej. Zmniejszona jest długość ramy. Zapewnia to bardziej wyprostowaną pozycję. Dzięki temu łatwiej balansować ciałem w terenie. Przewidziano również więcej miejsca na ubłocone opony.

cx rama

Ponieważ podczas zawodów przełajowych bardzo często występują przeszkody takie jak schody lub progi. Zawodnicy są zmuszeni zsiąść z roweru i nieść go na ramieniu. Ramy rowerów cyclocross’owych buduje się tak, by noszenie ich było łatwiejsze. Górna rura jest z reguły wypłaszczona, a linki przerzutek i hamulców poprowadzone są po jej górnej stronie.

Hamulce

Tradycyjnie używane były hamulce typu Centilever. Lepsze w cyclocross’ie, ponieważ dożo lepiej radzą sobie w błocie niż typowe hamulce z rowerów szosowych. Wiele lat temu były również używane w rowerach górskich ale to już prehistoria. Pamiętają to tylko takie dinozaury jak ja.

centilever

Od roku 2013 UCI dopuściła używanie hamulców tarczowych w wyścigach. Od tego czasu producenci coraz chętniej sprzedają rowery z tarczami. Oferują one jeszcze lepszą odporność na błoto i złe warunki atmosferyczne. Zapewniają znacznie większą siłę hamowania i lepszą modulację.

hamulce_tarczowe_wstep_2011_giant_anthem_x_10d055_108

Na rynku dostępne są dwa rodzaje takich hamulców. Mechaniczne, aktywowane linką, podobnie jak hamulce Centilever oraz hydrauliczne aktywowane płynem hydraulicznym. Polecamy raczej te hydrauliczne. Są skuteczniejsze. Lepiej dopłacić za hamulce tarczowe, a jeśli nie chcesz więcej wydawać na rower to lepiej pozostać przy starych dobrych Centilver’ach.

Przełożenia

Przeważnie w rowerach przełajowych używa się z przodu największej tarczy mniejszej niż w rowerze szosowym. Prędkości jakimi się jeździ są dużo niższe i nie potrzeba aż tak dużego przełożenia. Od niedawna stosuje się także napęd z tylko jedną zębatką z przodu. Bez przedniej przerzutki. Takie rozwiązanie promuje firma SRAM. Kaseta z tyłu ma znacznie szerszy zakres biegów. Dzięki temu nie ma dużej różnicy w przełożeniach, a odpada ryzyko problemów i awarii przedniej przerzutki. Niestety dla większości kolarzy jest to rozwiązanie jeszcze niedostępne. Ceny są bardzo wysokie.

cx1sram

About dwabaranki

Leave a Reply